وقوع سیل از نگاه قرآن
سیل بزرگترین عامل خسارت در بین حوادث طبیعی است . آخرین آمار منتشره تعداد دفعات وقوع سیل در طول سالهای 1330 تا 1380 را 3700 مورد اعلام نموده است.
براساس آمار اخیر تعداد وقوع سیل در دهه 70 نسبت به دهه 30 تقریبا 10 برابر شده است.نکته جالب توجهی که در قرآن به آن اشاره شده است، بارش باران به عدد و مقدار معین است.انزل من السماء ماء فسالت اودیة بقدرها: و از آسمان آب را فرو فرستادیم، پس رودها روان شدند با اندازه خویش.سوره رعد آیه 17
و انزلنا من السماء و ماء بقدر : و ما آب را به قدر معین نازل کردیم ( سوره مومنون آیه 18)و الذی نزل من ااسماء ماء بقدر فانشرنا به بلده میتا کذلک تخرجون : همان کسى که از آسمان آبى فرستاد بمقدار معین، و بوسیله آن سرزمین مرده را حیات بخشیدیم; همین گونه (در قیامت از قبرها) شما را خارج مى سازند! (سوره زخرف ایه11)
و ان من شیء الا عندنا خزائنه و ننزله الا بقدر معلوم: هیچ چیزی در عالم نیست جز آنکه منبع و خزینه آن نزد ما است و ما نمی فرستیم مگر به مقدار معین(سوره حجر آیه 21)
تعبیر به قدر اشاره لطیفی به نظام خاص حاکم بر نزول باران است که بارش باران بر مقتضای تدبیر الهی است و به اندازه ای می بارد که مفید و ثمر بخش است و زیانبار نیست.
بر اساس تحقیقاتی که دانشمندان بر روی تناسب قطرات باران انجام دادند به این نتیجه رسیدند که مقدار قطراتی که از زمین بخار می شودن در حدود 16 میلیون تن می باشد و به همین میزان اب از آسمان فرود می اید .
در بینش الهی، تاثیر گذار در جهان هستی فقط خداوند است " لا موثر فی الوجود الا الله" .از اینرو نوع کار هر یک از موجودات تحت فرمان مشیت اوست" له مقالید السموات و لارض" : برای اوست کلید آسمانها و زمین.باران نیز از این قاعده مستثنی نیست که بر اساس مشیت الهی گاه لباس نقمت به خود می پوشد.
چنانچه در سوره نور آیه 43 آمده است:آیا ندیدى که خداوند ابرهایى را به آرامى مى راند، سپس میان آنها پیوند مى دهد، و بعد آن را متراکم مى سازد؟! در این حال، دانه هاى باران را م ىبینى که از لابه لاى آن خارج مى شود; و از آسمان -از کوه هایى که در آن است (ابرهایى که همچون کوه ها انباشته شد هاند)- دانه هاى تگرگ نازل مى کند، و هر کس را بخواهد بوسیله آن زیان مى رساند، و از هر کس بخواهد این زیان را برطرف مى کند; نزدیک است درخشندگى برق آن (ابرها) چشمها را ببرد. در تفسیر نمونه در ذیل این آیه کریمه آمده است:آری اوست که از یک ابر گاهی باران حیات بخش نازل می کند و گاه با مختصر تغییر آن را به تگرگهای زیانبار و حتی کشنده تبدیل می کند و این نهایت قدرت و عظمت او را نشان می دهد که سود و زیان و مرگ و زندگی را در کنار هم چیده و بلکه در دل هم قرار داده است.در آیات 16 و 17 سوره سبا به گرفتار شدن قوم سبا به سیل در اثر روی گرداندن از خدا و کفران نعمت اشاره شده در محل سکونتشان نشانه اى (از قدرت الهى) بود: دو باغ (بزرگ و گسترده) از راست و چپ « سبا » است:براى قوم (رودخانه عظیم با میو ههاى فراوان; و به آنها گفتیم:) از روزى پروردگارتان بخورید و شکر او را بجا آورید; شهرى است پاک و پاکیزه، و پروردگارى آمرزنده (و مهربان)! اما آنها (از خدا) روى گردان شدند، و ما سیل ویرانگر را بر آنان فرستادیم، و دو باغ (پربرکت) شان را به دو باغ (بى ارزش) با میوه هاى تلخ و درختان شوره گز و اندکى درخت سدر مبدل ساختیم!
قوم سبا توانستند با سد عظیمى که در میان کوههاى مهم آن ناحیه بر پا ساختند سیلابهاى فراوانى را در پشت آن سد عظیم ذخیره کنند, و به این ترتیب سرزمینهاى وسیع و گسترده اى را زیر کشت درآورند.
از نظر نعمتهاى مادى هوایى پاک و نسیمى فرح افزا داشت , و سرزمینى حاصلخیز و درختانى پربار و اما از نظر نعمت معنوى غفران خداوند شامل حال آنهابود, از تقصیر و کوتاهى آنها صرف نظر مى کرد, و آنها را مشمول عذاب وسرزمینشان را گرفتار بلا نمى ساخت .نعمتهاى خدا را ناچیز شمردند, عمران و آبادى و امنیت را ساده انگاشتند,از یاد حق غافل شدند, و مست نعمت گشتند.
و خداوند با عذاب خود آنها را مجازات کردبا بررسیهای باستانشناسان (همان طور که در شکل نشان داده شده ) با کشف ستونها و بررسی نوشته های روی آنها به این نتیجه رسیدند که انها قبلا خورشید پرست بوده اند.